Werkstijlen: Wat heb je er aan?

Iedereen heeft zo zijn gewoonten in het leven en we zijn ons daar niet meer van bewust. Ook niet als die gewoontes zorgen voor kleine irritaties of onhandigheden. Door je bewust te laten worden van ‘werkstijl gewoontes’ kan je er voor zorgen dat er een positieve spiraal ontstaat in de samenwerking!

Iedereen heeft zo zijn gewoonten in het leven. Kijk maar eens naar wat je elke dag allemaal hetzelfde doet: als je wakker word, opstaat en naar je werk gaat. Het zijn rituelen, bijna elke dag nagenoeg hetzelfde. Je doet die dingen die je fijn vind, je denkt er niet meer bij na, je doet ze gewoon. En als je samenwoont met een ander doet de ander ook zijn of haar eigen ritueeltjes en jullie beiden zijn daar – en aan elkaar – gewend. Soms zijn er wel wat kleine ‘dingetjes’ (tandpasta op de grond, kopje niet in de vaatwasser, vuil niet buiten gezet) maar meestal is dat snel opgelost en verloopt de samenwerking goed.

Dan kom je op je werk en is het eigenlijk niet veel anders. Je hebt zo je gewoonten, zoals bijvoorbeeld: eerst een kop koffie, dan e-mails checken en even de nieuwe Dilbert kijken. Ook in vergaderingen heb je zo je eigen maniertjes, je eigen aanpak waar je je happy bij voelt: je wacht af en geeft eerst anderen het woord of juist niet en geef je gelijk je mening ergens over of begint uitgebreid te vertellen. Je bent zakelijk, to the point of bent al snel emotioneel. Je bent ongeduldig en wil snel beginnen of je hebt juist wat meer tijd nodig om over dingen na te denken. Tsja. Iedere vergaderstijl of werkstijl heeft zo zijn voor- en nadelen en is prima voor jou, maar soms lastig voor een ander waar je mee moet samenwerken. Je hoort het vaak na een vergadering in de wandelgangen:  ‘Die zegt nooit wat’, ‘die wil altijd zo snel’, ‘die begint wel erg snel te huilen’, ‘die denkt liever na dan dat ie wat doet’, ‘daar kom je ook niet gemakkelijk tussen’.

Het valt ook allemaal niet mee: samenwerken met allemaal mensen die zo hun eigen gewoonten hebben en gedrag vertonen waar zij gelukkig mee zijn, maar jij minder! Het draait niet altijd uit op grote conflicten of op ruzie maar er kan al gauw irritatie ontstaan omdat die andere werkstijl toch even anders is dan die van jou. En jouw werkstijl kan natuurlijk ook irritaties oproepen bij de ander.

Wat kun jij doen om de samenwerking te verbeteren?

1. Je  eigen werkstijl kennen

2. De voor- en nadelen van je eigen werkstijl kennen / onderzoeken

3. Ontdekken hoe je rekening kan houden met de werkstijl van een ander en

4.  Vaststellen dat de ander ook rekening met jou gaat houden (psychologische wetmatigheid) en dat er een positieve draai aan de samenwerking wordt gegeven!

Als je jezelf beter wilt leren kennen en de samenwerking met anderen wilt verbeteren, is ‘watisjewerkstijl.nl’ een fantastische kans. Je leert hetzelfde als in een training maar dan allemaal online. (OK, vooruit, in een training werk je met acteurs en zit er vaak een overnachting bij, maar dan betaal je ook wel veel meer!). Mijn advies: ken en onderzoek je eigen werkstijl en geef een positieve draai aan je samenwerking!

Joop Homminga – Trainer HRT en e-Coach WatIsJeWerkstijl.nl

Share

About Joop Homminga

Na studie andragologie altijd gewerkt aan ontwikkelen van mensen en/in organisaties. Organisatie/strategieontwikkeling, teamontwikkeling, individuele en groeps- coaching/training. Werk graag oplossingsgericht, met korte interventies. Getekend, Joop Homminga

, , , , , ,

No comments yet.

Leave a Reply